Nedtrapping Subutex

Hei,
Jeg var opp i 24mg siste sommer 2018, nå er jeg på 6 fra 8 en uke siden. Trapper ned 2 mg hver 7ene dag eller uke. Kjenner voldsomme abstinenser men får sove når jeg spiser meg mett og drikker øl eller vin. Skal ned til 4 mg om 4 dager også 2 mg en uke etter det. Jeg snyter med andre medikamenter slikt alkohol og hasj, sove piller og valium og har det ganske fint med å snyte med andre midler. Hvis jeg forsetter slikt kan jeg bare seponere etter 2mg siden jeg får støtte fra de andre medikamenter som demper abstinensene? Uten hjelp av alkohol, imovane, valium og hasj så har jeg det fryktelig dårlig men ikke hvis jeg bruker det på siden. Føler at jeg ikke trenger innleggelse når jeg har de verktøyene der. Tror du det går eller går jeg på ett smell når jeg stopper helt på subutex og bruker det andre nemt?

Mann, 43 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er en ganske stor risiko for at du «går på en smell» i og med nedtrapping i et såpass raskt tempo. Du kjenner jo det allerede, og det blir ikke lettere når dosene Subutex blir mindre og mindre. Det hjelper med andre dempende stoffer, men det vil uansett bli veldig tøft å gå helt av. Jo mindre dosene Subutex blir, jo verre blir det. Uansett om du har noe annet på si. Du kan selvsagt prøve å gå rett fra 2 mg til 0, men det vil nok ikke bli enkelt. Veldig generelt pleier en å si at en rimelig nedtrapping av Subutex er 1 mg i måneden. Det hadde egentlig vært lurt å ta det saktere.
Hvis du merker at det ikke går, bør du vurdere innleggelse. Det er flere steder i og rundt Oslo som tilbyr nedtrapping, men du trenger henvisning fra legen om du vil ha plass. Ta gjerne kontakt med oss om du vil diskutere ulike muligheter.