Min sønn på 43 år har vært heroinmisbruker i mange år. For ca 13 år siden kom han under larbehandling med subutex, og har vært det siden. I perioder har han prøvd å trappe ned, og slik jeg har forstått det, har han gått på en forholdsvis lav dose den siste tiden. Det har vist seg at han en stund nå har følt seg dårlig. Jeg har sett at han er blitt veldig tynn, og han har virket sliten. Nylig ble han innlagt på Aker sykehus for å få tilpasset ny medisin, dvs metadon. Min sønn er lite medelsom, og jeg får lite informasjon om hvorfor han nå skal gå over til metadon når han har tatt en forholdsvis lav dose subutex (plaster). Kan han ha hatt et sidemisbruk? Er ikke metadon mye sterkere og vil gjøre han mer sliten og gjøre det vanskeligere å f.eks være i arbeid? Som pårørende går du alltid med ønske om at barnet ditt skal bli helt rusfri, men metadon er vel mer avhengighetsskapende enn subutex, og da er det vel bare å akseptere at dette vil han være avhengig av resten av livet.

Kvinne, 69 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det stemmer som du sier, at opplysninger vedrørende din sønns pasientforhold er taushetsbelagte. Skal du ha innsyn i noe av dette, forutsetter det at sønnen din selv ønsker det.
Du sier han i en periode har brukt lave doser buprenorfin (Subutex) og følt seg dårlig. Det kan godt hende at han har brukt for lave doser. Dette kan føre ti lat folk føler seg dårlige/abstinente gjennom (deler av) døgnet. Hvor lave doser en skal ned i før folk blir dårlige, er veldig individuelt. Noen går på doser tilsvarende 2-4 mg uten å føle seg dårlige. Andre bruker enda mindre doser, men da er det som oftest ifm. nært forestående nedtrapping/utskriving av LAR. Det er ingen automatikk i at lave doser fører til at folk blir tynne, men også her er det store individuelle forskjeller.
Det er vanskelig for oss å vurdere om han er tynn pga. sidemisbruk. Det kan hende, men det er ikke sikkert. Dersom dette (sidemisbruk) er tilfelle, kan det hende at han vil få det bedre med metadon enn lave doser buprenorfin. Det kan hende helsevesenet har funnet ut at det i sum er bedre for ham å gå på metadon, men det er bare spekulasjon fra vår side.
Metadon er regnet som sterkere enn buprenorfin. Det er også regnet som mer skadelig for kroppen – i hvert fall i lengden. Men det er mange som er fullt kapable til å være i jobb og leve et helt fullverdig og normalt liv på metadon. Det er i hvert fall bedre å bare gå på metadon enn å gå på buprenorfin pluss omfattende sidemisbruk (hvis dette har vært tilfellet).
Vi synes du skal vurdere å ta kontakt med avdelingen han har vært på og snakke med dem på generelt grunnlag. Det kan også være en mulighet å be sønnen din om mer informasjon eller be ham om å få være med på et møte med LAR slik at du får mer innsyn.
Det er ikke selvsagt at han vil gå på metadon resten av livet. Det er en rekke mennesker som avslutter LAR-behandling.