Min fastlege forstår ikke hvor alvorlig alkoholavhengig jeg er. I full jobb, men har så vondt av angsten som sliter meg ut. Alkoholen gir meg litt fri fra det vonde. Han sier jeg bare må finne meg ny jobb. Angsten blir ikke borte. Hva gjørjeg?

Mann, 53 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis du ikke føler at legen din tar deg på alvor, kan du vurdere å bytte fastlege. Dette er noe du kan gjøre inntil to ganger per kalenderår. Mer informasjon finner du på Helsenorge sine sider. Dersom din nåværende lege ikke er villig til å henvise deg til et hjelpetilbud (mot angst og/eller alkoholproblemene), vil forhåpentligvis en annen lege være mer villig.
Merk at det også er mulig å oppsøke private behandlingstilbud uten henvising, men da betaler du også for behandlingen selv.
Om du ønsker å snakke nærmere om din situasjon, er du velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene. Se også vår guide hjelp til å slutte med alkohol.