MDMA på festival i England

Hei!
Vi er en gjeng som skal på festival i England og har tenkt til å ta MDMA når vi er der. Vi har tatt det noen ganger tidligere, kun ved spesielle anledninger. Det vi lurer på er hvorfor det er flere dødsfall knyttet til MDMA i Storbritannia i forhold til resten av verden?
Vi har også kjøpt et testkit, men har vi lov til å ha med det på flyet?
Og hvor sikre er egentlig testkits?
Håper på svar 🙂

Kvinne, 24 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at dere er opptatt av å ta gode forholdsregler. Det er viktig å være forsiktig med denne typen stoffer, og da er det bra at dere passer på å være mest mulig informert.
Det stemmer at England har en historikk med høye overdosetall i forbindelse med MDMA-bruk. Det er flere mulige grunner til dette. Vi kan ikke gi et definitivt fasitsvar, da dette er et ganske sammensatt fenomen, men vi kan i hvert fall trekke fram noen sentrale punkter.
Den kanskje enkleste grunnen til at England har såpass høye overdosetall, er simpelthen fordi bruk av MDMA er svært utbredt i England. Når det er mange brukere, vil det gjerne også være et visst antall brukere som opplever problemer som følge av bruken. Selv om de som får overdoser kanskje bare utgjør en liten andel av det totale antallet brukere, vil det likevel være snakk om mange individer, nettopp fordi det totale antallet brukere er såpass høyt som det er.
Et annet punkt er en konsekvens av det første punktet. Ettersom det finnes en stor kundegruppe for salg av MDMA i England, vil det også finnes mange ulike produsenter som vil inn på markedet. Noen av disse produsentene lager «trygge» varer (dvs. rent MDMA, normal styrkegrad), mens andre produsenter selger stoffer som f.eks. utgir seg for å være MDMA men egentlig inneholder andre og mer skadelige stoffer, og/eller de selger MDMA med en svært høy styrkegrad, uten nødvendigvis å informere om det, noe som igjen øker risikoen for overdoser. England har en omfattende historikk med overdoser og dødsfall som følge av «falsk» og/eller svært potent MDMA.
Hvorvidt dere har lov til å ha med test kits på flyet, er vi usikre på. Slik vi forstår regelverket, kommer det an på hvilket flyselskap dere reiser med. Der kan det være litt ulike regler, så kontakt helst det aktuelle flyselskapet og spør. Merk at det finnes ulike reglement for håndbagasje og innsjekket bagasje. Ut ifra hva vi klarer å lese oss fram til, er det uansett ikke forbudt med slike test kits i England.
Når det gjelder hvor sikre test kits er, er svaret dessverre: ikke så veldig. Men det er langt bedre enn ingenting. Test kits kan skille MDMA fra en rekke andre stoffer – men det er også enkelte typer stoffer som ikke lar seg skille mellom med et test kit (f.eks. PMMA). Derfor kan et test kit i noen tilfeller gi en falsk trygghet. Men, dette er et problem som har fått økende bevissthet i England de siste årene, og stadig flere festivaler tilbyr stasjoner hvor man lovlig kan teste om stoffet man er i besittelse av er trygt eller ikke. Nå vet ikke vi hvilken festival dere skal på, men sjekk f.eks. hjemmesidene til The Loop, som jobber med festivaltesting – kanskje har de en bod der dere skal?
For øvrig gjelder de samme forholdsreglene i utlandet som hjemme – vær nøye med dosen, ta heller litt for lite enn litt for mye, gi stoffet tilstrekkelig tid til å virke før dere evt. vurderer nye doser, hold dere hydrert og helst unngå alkohol, ta vare på hverandre, og ikke nøl med å kontakte helsepersonell om nødvendig. Denne sjekklisten fra Global Drug Survey kan også være nyttig å se på, selv om det ikke er snakk om å bruke MDMA for første gang.
Se gjerne også vår egen festivalguide for ytterligere tips. God tur!