Mamma drikker 8 liter vin i uken

Mamma drikker ca 8 liter vin i uka, over de siste 12-13 årene.. hvor skadelig er det og hvorfor sier legene at lever og nyre verdiene hennes er normale??

Kvinne, 31 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
8 liter vin i uken er svært mye, og vil kunne ha en rekke konsekvenser på sikt. En av konsekvensene, som hun sannsynligvis allerede opplever, er avhengighet og derigjennom abstinenser ved fravær av alkohol.  Alkohol øker sannsynligheten for en rekke skader på indre organer, for eksempel leverskader, kreft, høyt blodtrykk, demens, hjerte – og karsykdommer og hjerneslag. De fleste som drikker store mengder alkohol over tid vil på et eller annet tidspunkt oppleve en eller flere konsekvenser som indirekte eller direkte kan knyttes til alkoholbruk. Hvorfor det ikke har skjedd med din mor, er umulig å si noe om, men fortsetter hun med et så høyt inntak er det  sannsynlig at hun vil oppleve konsekvenser i fremtiden. Du kan lese mer om alkohol og helse på denne siden til Av og til.