Leier ut til en som røyker hasj

Leier ut et anneks til en 18-åring som tydeligvis misbruker hasj, sannsynligvis «dealer» han også.
Periodevis en rekk ungdommer i annekset som ser ut som mindreårige.
1.Ringe politiet?
2.Hjemmel for å si opp boavtalen?

Mann, 72 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det ikke er greit at det brukes og omsettes hasj i annekset på eiendommen din. Vi vet ikke om du har snakket med leieboeren om det, men noen ganger kan det være nok å gi beskjed om at forholdet må opphøre. Fortsetter han med bruk og omsetning etter at du har snakket med han kan du jo vurdere og tipse politiet om det. Hvilke hjemler som finnes for å si opp leieforholdet må du undersøke med huseierforening eller advokat. Husleietvistutvalget bistår både leietager og utleier i tvistesaker, og du kan mulig rådføre deg med dem.