Kombinere hasj og Ritalin

Hei! Jeg er en gutt på 16 år som er påvist ADHD. Jeg bruker Ritalin hver dag untatt helgene og ferier. Jeg har røyket en del hasj og også brukt Ritalin til å ruse meg. Jeg skal på en hyttetur til uken og lurte på om det er farlig/ skadelig å blande Ritalin og hasj og hvordan ville denne rusen blitt?

Mann, 17 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er lite kunnskap om spesifikke effekter og risikoer ved denne kombinasjonen. Det er ikke påvist at kombinasjonen av ADHD-medikamenter i foreskrevet dose og sporadisk bruk av cannabis medfører ekstra risiko. På generelt grunnlag vil vi likevel anbefale å vise forsiktighet ved en slik kombianasjon, da virkningen av dette kan være uforutsigbar. Om du bruker Ritalin for å ruse deg og ikke i terapeutiske doser, er det enda større grunn til å vise forsiktighet.
Cannabisrus kan noen ganger gi symptomer slik som angst, nervøsitet og hjertebank. Disse symptomene er også vanlige symptomer ved bruk av Ritalin. En kombinasjon kan tenkes å øke risikoen for å oppleve dette.
Dersom du skal være på den sikre siden, bør du altså unngå samtidig bruk av cannabis og Ritalin. Hvis du likevel er innstilt på å gjøre dette, bør du holde deg til en lavest mulig mengde av begge.