Kjæresten min og jeg prøver å bli gravide

Hei. Kjæresten min og jeg prøver å bli gravide. Han røyker cannabis ganske ofte og jeg mistenker at det er grunnen til at vi ikke blir gravide. Han skal ta en sperm test men har forstått at det må gå ca 4 uker fra siste røyk til han kan ta den.
Spørsmålet er; hvor lang tid tar det før spermiene ikke er «rusa» lenger?

Kvinne, 36 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det hender at sædcellene kan bli dårligere til å treffe blinken dersom mannen bruker mye cannabis. Dette kan være en medvirkende årsak til at du ikke blir gravid. Grunnen til at han må vente ca 4 uker, er trolig at det tar ca en måned før det ikke lenger er spor igjen etter cannabisbruk (og spermiene ikke er «rusa» lenger).
Forskningen på cannabisbruk og effekten på spermkvalitet er temmelig delt. Les mer her. Uansett er det lurt at han tar et avbrekk, så dere kan fastslå hvorvidt det faktisk er hans cannabisbruk som er årsaken.