Kan man bli veldig avhengig av Sobril? Legen min har skrivet etter behov. Tar når det trengs. Bruker 10mg 25 stk.Vart litt sånn etter mamma vart borte. Det var dette jeg lurte på.

Kvinne, 59 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ja, det er fullt mulig å bli avhengig av Sobril. Men, dersom du kun bruker det sporadisk er sjansen betydelig lavere for at du utvikler avhengighet, sammenlignet med en mer kontinuerlig bruk. Generelt er det slik at jo større doser du tar, og jo mer regelmessig du bruker, desto høyere blir sjansen for at du gradvis utvikler avhengighet.
Dersom du er bekymret for at du selv har utviklet avhengighet, kan det være greit å snakke med legen som skriver ut medisinene.