Innreise til USA

hei,har en sønn som har begynt på folkehøyskole, og i april 2020 skal de på tur til USA. han har blitt tatt for kjøring i påvirket tilstand,og med en mindre mengde cannabis. har han mulighet til å få vært med på denne turen,og må han da søke vanlig visum? reaksjonen på dette,var at han fikk en bot,ikke fengsel
mvh. [anonymisert] bekymret mamma.
ps:han er nå selvfølgelig fri for all mulig rus.

Kvinne, 48 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Norske statsborgere som skal være i USA mindre enn 90 dager, trenger i utgangspunktet ikke visum for reisen. Dette skyldes at norske statsborgere faller inn under det såkalte Visa Waiver-programmet, som gjør at det er tilstrekkelig at man fyller ut ESTA-registreringsskjemaet og betaler registreringsavgiften.
Siden sønnen din er tatt for kjøring i påvirket tilstand og besittelse av cannabis, faller han imidlertid utenfor Visa Waiver-programmet, og må søke visum for innreise. Det er amerikanske myndigheter som bestemmer om han får innvilget visum eller ikke.
Dere kan lese mer om dette på nettsiden til den Amerikanske ambassaden i Norge.