Hvordan forsette å være rusfri?

Hei jeg lurer på hvordan jeg skal klare og forsette og være rusfri.Jeg har vært rusfri i over 1 uke nå,jeg har ikke rørt amfetamin og/ eller andre medikamenter(benzo)som jeg får hos legen til tross for gjentatte ganger selv ha sagt at han ikke må skrive det ut til meg.men problemet er ikke og slutte,det er og fortsette et rusfritt liv.Jeg har prøvd det meste.Kuttet ut det nettverket,og el/ ting, folk som kan utløse det.Det er ikke et problem,men jeg begynner fort og kjede meg,blir fort deprimert og vil tilbake til det livet (egentlig ikke)jeg er veldig ambivalent,og er veldig inn og ut av rusmiljøet.Jeg har det ikke bra når jeg er rusfri.Jeg har mange psykiske lidelser som jeg føler ikke har fått nok hjelp til og takle.Jeg føler jeg må mase på fastlegen,dps for at de engang skal gidde og hjelpe meg.De klarer ikke og hjelpe meg for jeg er så ustabil.men igjen,jeg har det ikke bra når jeg begynner og ruse meg heller.Da blir jeg mer ustabil,men da slipper helsevesenet og høre noe fra meg.Da går jeg nesten ikke til legen eller behandling,og hører ikke noe fra dem heller.Jeg føler da at de på en måte er «glad» eller lettet for og ikke høre noe fra meg.Jeg er så sliten.trenger hjelp til det som er vanskelig når jeg ikke ruser meg,og får ikke den hjelpen jeg trenger.Jeg har prøvd og klaget til fylkesmannen men da fikk jeg bare til svar at jeg kunne bytte fastlege.Det vil jeg ikke,er redd for ny lege,og begynne på nytt med en som ikke kjenner meg og mine behov skremmer meg.Hva skal jeg gjør?Akkurat nå er jeg så langt nede at jeg tenker hvis jeg skal være så dum og begynne og ruse meg igjen (føler nesten jeg ikke har noe valg lenger) så kommer jeg til og kjøpe heroin og ta en overdose.

Kvinne, 27 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver situasjonen din forstår vi at du har det vanskelig. Du har vært rusfri en uke og synes det er tungt å fortsette et rusfritt liv. Du er ambivalent og både vil og ikke vil tilbake til ruslivet. I tillegg sliter du med psykiske lidelser, og dette gjør det ekstra tungt for deg.
Vi kan dessverre ikke gi deg noen oppskrift på hvordan du skal få det bedre, men vi tenker at du har kommet et godt stykke på vei selv. Du skriver at du har kuttet nettverk som kan trigge deg. Det er tøft gjort og antakeligvis et godt valg.
Videre har du innsett at det vanskelige ikke er å slutte, men å fortsette et rusfritt liv. Dette er en verdifull innsikt som mange bruker tid på å finne ut av. Det er jo ikke slik at et rusproblem oppstår fra en dag til neste. Som regel er det atferd som over tid blir vane, og som plutselig er vanskelig å slutte med. Og når først vanen er der tar det tid å bryte den, for så å bli vant til å være uten. Denne prosessen er ikke gjort på en uke. For de aller fleste tar det mye lenger tid og det kan hende du trenger flere måneder, kanskje år, før det å være rusfri føles som den nye normaltilstanden.
Dermed blir tålmodighet en viktig faktor i slutteprosessen, og mange kan trenge litt hjelp med det. Du skriver at du er i behandling på DPS. Det er bra, og kanskje kan det hjelpe om du klarer å konkretisere hva du trenger når du snakker med behandler. Fortell hva som er vanskelig for deg og vær klar på hva du trenger hjelp med. Husk også at en behandler ikke kan «kurere» deg, det er det du selv som må gjøre. Men behandler kan være med deg i denne prosessen og hjelpe deg med å sortere tanker, følelser og stress.
Når tilværelsen blir tung er det viktig at du forsøker å hente frem motivasjonen din til å slutte. Minn deg selv på hvorfor du har sluttet og ta en dag av gangen. Hvis tiden går sakte kan det være lurt å gjøre ting du liker. Du finner en rekke tilbud og aktiviteter du kan delta på på sidene Ettervern Bergen.
Vi ønsker deg lykke til!