Hvor går grensen for hva som er rus og behandling fra fastlegen?

Min ektefelle har fått foreskrevet Nobligan, for «smerter ved behov» hos sin fastlege.
Han har problemer med å slappe av og sove, han selv sier det er så mye hele tiden så jeg tror han tar dette bare for å slippe gjøre og føle noen ting .
2 pakker a 20 tabletter, 50mg pr tablett en til to ganger i døgnet,
Hentet ut to pakker på apoteket 29/7 tok da 900mg i et jafs samme kveld og to og et halvt døgn senere har han tatt 800mg i et jafs.
Han har også en stor boks Paracet tilgjengelig, samt Vallergan 10mg og Stesolid 2mg, sistnevnte er ikke åpnet. Hvor mye han tar av disse andre er uvisst.
I juni gikk han på Apodorm 5mg 2 tabletter daglig og 4 uker senere har han brukt Vallergan 10mg 3 tabletter daglig.
Alt dette foreskrevet av fastlege og eller annen lege på samme klinikk.
Ser han er ruset og nesdløvet, vil bare sove. Sorkler i gapet når han sover, men så plutselig er han våken igjen og full fart, normalt gjenge.
Jeg tenker dette er et rusproblem da han ikke vil forøke andre behandlingsmetoder eller slutte med dette. Inn i mellom drikker han gjerne en flaske vin og noen øl. Har ikke sett han blander alkohol og piller, men i alle fall enten eller.
Hvordan varsler en fastlegen om slikt forbruk? Kan fastlegen anmeldes for foreskrevne medikamenter ? Har pågått slik nå i flere år siden 2010.
Har selv vært på behandlingssenter som pårørende og ektefelle har vært innkalt, men følger ikke opp med annen type behandling. Hva kan jeg gjøre ?
Hilsen fortvilet og bekymret pårørende

Kvinne, 40 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår det bruker ektefellen din ikke medisinen på den måten legen har sagt han skal bruke den, men tar «900mg. i ett jafs». I tillegg opplever du ham som ruset og sløv. Vi vet ikke hvordan han selv opplever dette, men ut ifra det du skriver virker det jo som at han bruker medisinene på en måte som gir ham rus. Han bruker også doser ganske langt over det som er vanlige terapeutiske doser.
Du skriver også at du tror han gjør dette for å slippe å gjøre og føle noe, noe som i seg selv er grunn til bekymring. Vi vet ikke hva som er grunnen til at han har det vanskelig, eller om dere har snakket om dette, men det kan uansett være greit å ta opp bekymringen din og fortelle ham hvordan du opplever situasjonen.
Videre spør du hvordan du kan varsle legen om at ektefellen din bruker medisinen på den måten han gjør. Det kan du gjøre ved å ringe legekontoret og fortelle legen om situasjonen. Husk imidlertid at det er begrenset hvor mye informasjon legen kan gi deg. Opplever du at dette ikke blir fulgt opp, eller du ønsker å ta det videre av en eller annen grunn, kan du melde bekymringen din til fylkeslegen.
Har du behov for noen å snakke med kan du ta kontakt med et pårørendetilbud. For eksempel kan du snakke med Pårørendesenteret i Oslo.
Du kan også ta kontakt igjen med det behandlingssenteret du var som pårørende og spørre dem om mer oppfølging. Det er sannsynlig at du da trenger en henvisning fra din lege.