Hvilke typer cannabis er best for en testikkelkreft-pasient?
Hei!
Kan noen svare meg på ett spørsmål, tro..?
Er det mulig å si hvilke forskjellige typer cannabis i røykeform som er best for en
testikkelkreft-pasient?
Håper på kjapt og hyggelig svar:)
Mvh. [anonymisert]

Mann, 31 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Nå vet ikke vi om det er aktuelt/mulig for deg å få cannabis medisinsk fra legen din, eller om du anskaffer dette illegalt. Men den minst helseskadelige måten å innta cannabis på (eller i hvert fall virkestoffene THC og CBD), er i form av Sativex munnspray, som kan fåes på resept. Dette er i utgangspunktet tiltenkt MS-pasienter og kreftpasienter med sterke smerter (hvor annen smertelindring ikke har vært tilstrekkelig effektivt) – du kan jo prøve å snakke med legen din om muligheten for dette.
Du skriver riktignok cannabis i røykeform, og uansett om du har cannabis i form av hasj, marihuana, olje eller andre ting, bør du vurdere å anskaffe en vaporizer, som generelt anses som mindre helseskadelig enn å røyke cannabis i jointer, bong og lignende. Alternativt kan du også vurdere om du skal spise cannabisen, men i så fall bør du være veldig forsiktig med doseringen (da det er lett å spise for mye), samt være oppmerksom på at det kan ta lang tid (1-2 timer) før virkningen inntreffer.
Utover dette har vi dessverre ikke anledning til å anbefale deg noen cannabistyper fremfor andre. Men snakk altså gjerne med legen om muligheten for å få dette medisinsk.