Hei jeg røyket hasj for ca 3 uker siden, og etter hendelsen har jeg opplevd rare opplevelser som at jeg føler at jeg ser annerledes noen ganger og at jeg går rart som om at jeg ikke kjenner armene eller beinene men jeg kan bevege de? Er det boe jeg skal bry meg om? Jeg har fryktet psykose osv

Mann, 14 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Etter å ha røyka hasj føler noen seg litt rare. Enkelte beskriver at de ikke føler seg helt som seg selv, og at ting føles litt annerledes enn før. Denne følelsen går som regel over av seg selv. Noen opplever også såkalte «flashbacks». Flashbacks kan beskrives som gjenopplevelser av følelser, sanseinntrykk og tanker som tidligere ble opplevd under rusen. Kanskje det kan være det du opplever?
Noen få får psykiske plager etter hasjbruk. Dette kan også gå over av seg selv, men noen trenger hjelp/behandling.
Dersom du opplever disse rare opplevelsene som plagsomme, eller de ikke går over av seg selv, vil vi anbefale deg å snakke med noen om det. Du kan for eksempel  snakke med helsesykepleier på skolen, eller din nærmeste helsestasjon for ungdom.