Er det samme type amfetamin i ADHD-medisin som i «gateamfetamin»?

hei 🙂 jeg mistenker at jeg har ADHD. hvis det er slik at jeg mĂ„ muligens bruke medisin sĂ„ er jeg litt skeptisk til det. sĂ„ spm mitt er, er det samme type amfetamin i ADHD medisin som fks den «farlige» typen amfetamin som gĂ„r rundt i gata?
Kvinne, 24 Är fra Østfold

RUStelefonen svarer:
Det finnes flere typer ADHD-medisin, og flere av disse har ulike virkestoffer. Virkestoffene har til felles at de er farmakologisk beslektet med amfetamin, men det er ikke helt det samme.
I Norge bruker de aller fleste som blir medisinert for ADHD legemidler med virkestoffet metylfenidat. Metylfenidat ligner pĂ„ amfetamin, men som ogsĂ„ har noen betydelige forskjeller. Metylfenidat (feks. Ritalin og Concerta) gir ikke rus pĂ„ samme mĂ„te som amfetamin gjĂžr. husk at medisinering for ADHD foregĂ„r i terapeutiske doser (ikke som med amfetaminbruk «pĂ„ gata» der folk tar stĂžrre doser).
Det finnes ogsĂ„ andre medisiner som inneholder virkestoffer som i prinsippet er vanlig amfetamin, men som har noen tekniske forskjeller. En forskjell er at «gateamfetamin» som regel er blandet med andre stoffer, og varierer i styrkegrad.
Vi vil anbefale deg Ă„ ta en prat med legen din om situasjonen din, slik at dere sammen kan finne ut hva som er aktuelt for deg.
Du kan lese mer om medisinering av ADHD pÄ adhdnorge.no.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.