Er det noen steder man kan få hjelp på dagen?

Hei.
Jeg misbruker heroin, som regel så gjør jeg det ganske så regelmessig men så kan jeg ta en pause og gå av ved hjelp av subutex for så å gå tilbake på heroin. Jeg kjøper Subutex ulovlig og er ikke registrert noen steder som rusavhengig eller vært på avrusning. De siste 3 gangene jeg tok subutex når jeg skulle gå av ble jeg kjempedårlig, altså abstinens dårlig med ekstreme mengder med slim som gjorde at jeg ikke fikk kastet opp og derfor hadde følelsen av at jeg kveles av all slimet for det var umulig å puste når det først skulle opp og ut. Jeg har nå brukt heroin i noen måneder i strekk og ganske mye om dagen, opp mot 2-2,5 gram om dagen, jeg røyker og skyter ikke, men jeg vil så gjerne av nå. Problemet er at jeg har så sterk angst og er kjemperedd for å gå av nå ved hjelp av Subutex iom at jeh hadde dårlig erfaring de 3 siste gangene med den. Jeg er overbevist om at jeg kommer til å kveles av all slimoppsamling, og jeg har heller ingen som kan være hos meg mens jeg prøver å gå av. Jeg lurer på om man kan få hjelp på dagen og evt hvor? Kan man ringe ambulanse, vil de da komme? Jeg vet at man kan dø av abstinenser, og som sagt så er jeg 100% overbevist om at jeg kommer til å dø og derfor skulle jeg gjerne henvendt meg et sted men jeg vet ikke hvor…
Jeg har ellers alltid brukt Subutex i ca 4 år av og på uten å noensinne ha opplevd noe i nærheten av det jeg opplevd de siste gangene, har Subutex nå også men som nevnt redd den ikke fungerer på meg… Er det noen steder man kan få hjelp på dagen? Hvor man slipper å meldes inn også samtaler for så å bli innlagt..

Kvinne, 31 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å si hvorfor du reagerer som du gjør. En mulig  årsak er at du ikke venter lenge nok etter siste inntak av heroin før du tar Subutex. Det er vanlig å bruke Subutex/buprenorfin ved avrusing fra heroin, men da får ikke folk Subutex/buprenorfin før de er abstinente.
Når det gjelder akutt hjelp, er det rusakutten du bør ta kontakt med. Det er mulig å komme på en akutt-institusjon ved Legevakten i Oslo. Prøv dem. Da må de henvise deg til avrusing. Ellers er det legen din som er mest nærliggende å be om henvisning til avrusing og ev. behandling.
Ambulansen kan sikkert hente deg dersom du er i meget dårlig form. Men hvorvidt de kan tilby deg et videre opplegg er vanskelig å svare på.