Blande medisiner og alkohol

Har nå fått vallergan, phenergan og zonat av legen… hu nekter å gi meg noe sterke fordi hu er redd for avhengighet… ingen av disse funker på meg, så jeg er veldig nær ved å finne egne løsninger… er noen av disse farlig å blande med alkohol?

Kvinne, 23 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Medikamentene du nevner gir en dempende effekt, og kombinerer du det med alkohol vil du nok oppleve å bli tung og trett. Hvordan du reagerer avhenger av mengde både av medikamentene du tar og hvor mye alkohol du vurderer å ta, men å kombinere flere dempende midler med alkohol kan potensielt være farlig.
Vi forstår at det kan være fristende å finne egne løsninger, men det å velge alkohol som løsning kan på sikt skape nye problemer. Bruk av alkohol over tid som medisin kan føre til avhengighet, med de konsekvensene det gir. Er du ikke fornøyd med legen din og den hjelpen du får, bør du heller vurdere å skifte lege.