Angst og søvnløshet av Sobril?

Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Har gått på sobril i 23 år,opptil 4 i døgnet,15 MG,tror nå at angsten og søvnløsheten kommer av sobrilen ,det kan vel stemme?????

Kvinne, 55 år fra Sogn og Fjordane (Anonymisert)


RUStelefonen svarer:

Ja det kan stemme at bruk av Sobril over lang tid  kan gi plager som økt angst og søvnproblemer. Årsaken til det er at man utvikler toleranse når denne typen medikament tas over tid, noe som fører til behov for økt dose for at det skal gi effekt. I ekstreme tilfeller kan toleransen bli så høy at effekten i praksis uteblir.

Hvis Sobrilen du har tatt har dempet angst og hjulpet deg til å sove kan det være at du nå har utviklet såpass toleranse at denne effekten uteblir.

Det kan være lurt for deg å ta en prat med legen din om dette, kanskje kan dere sammen finne noen bedre alternativer for deg.

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! Dersom ditt spørsmål gjelder vanlig bruk av medisiner, må vi dessverre be deg ta opp dette med lege eller annet helsepersonell. Det blir en type rådgivning vi ikke kan gi.