Alkohol og kyssesyke

Hei, er det vanlig å oppleve vondt i mage/lever(?) samme dag man drikker alkohol når man har kyssesyken? Er ikke syk nå, men har nylig vært syk

Kvinne, 19 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
I hvilken utstrekning det er vanlig å få magesmerter når man drikker alkohol med kyssesyke er vi ikke sikre på.
På ung.no skriver lege om kyssesyke:
«Kyssesyken skyldes et virus som ofte påvirke halsen, leveren og milten. Hvis viruset påvirker leveren veldig vil leveren ikke virke like bra så lenge man er syk, og man bør ikke drikke alkohol for det kan stresse leveren. De fleste som får kyssesyke får ikke nedsatt funksjon i leveren. »
Vi er ikke helsepersonell men vi vil tro at dersom leveren er stresset så kan inntak av alkohol gi ubehag og magesmerter.