Aggressiv av Vallergan og Alarex

ungdommen i huset har vært aggresiv i noen dager og jeg undersøkte rommet. jeg fant brett vallergan 10 mg og brett med alarex 25 mg. ungdommen har også vanskelig for å sove på natta men sover utover dagen. kan dette være grunnen til aggresiviteten ?

Kvinne, 40 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Alarex er ikke et legemiddel som føres i Norge. Et søk på Internett viser at Alarex har det samme virkestoffet som det norske legemiddelet Cetirizin. I felleskatalogen om Cetirizin står agitasjon (uro/opphisselse) som en mulig sjelden bivirkning (opptil 1 av 100 personer), mens aggresjon, forvirring, depresjon, hallusinasjoner, søvnløshet står oppført som en mer sjelden bivirkning som kan oppstå hos opptil 1 av 1000 personer. Vallergan har ikke oppført disse mulige bivirkningene. En interaksjonanalyse oppfører heller ikke aggresjon som en mulig bivirkning.