Xanor og urinprøve

Tok en 0,5 mg xanor på lørdag ettermiddag og tok urinprøve mandag kl 12.Vises så lite på urinprøve siden halveringstid er ca 12 timer?I tilegg har jeg drukket endel vann i mellomtiden.

Kvinne, 43 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å si hvorvidt 0,5 mg Xanor inntatt på lørdag vil kunne påvises i urin mandag. Generelt sett kan Xanor påvises i urinprøve i opp mot en uke, litt varierende fra peson til peson. Lørdag til mandag er bare to dager, men dosen du har tatt er ikke veldig stor. Så kanskje den vil bli negativ, men igjen, umulig å si.
Det at halveringstiden er ca 12 timer betyr at det er så lang tid det tar før konsentrasjonen av alprazolam (virkestoffet i Xanor) i blodet er halvert. Det sier ingenting om hvor lenge det kan påvises i urinprøver.