Vil Peth-prøvene påvirkes av at jeg er gravid.

Hei. Jeg intok 6 halvlitere med øl for 3 uker siden i morgen, før det var det 6 uker siden forrige inntak, lurer på om dette vil vise deg på en peth prøve i morgen? Jeg er gravid ,kan det påvirke prøven uavhengig av inntak? Mvh kvinne 34

Kvinne, 34 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
PEth gir informasjon om det totale alkoholinntaket de siste 2 – 4 uker. Påvisningstiden anslås å være om lag 2-3 uker etter avsluttet bruk, med store individuelle forskjeller. PEth måles i fullblod. Vi har ikke informasjon om at graviditet kan påvirke prøvene i noen retning.
Vi vet ikke om inntaket skjedde før du oppdaget at du var gravid. Vi vil likevel gjøre deg oppmerksom på at inntak av alkohol under graviditet kan være svært skadelig for fosteret. Vi håper du kan snakke om dette med din jordmor eller lege. På disse sidene til Helsenorge kan du lese mer om alkohol og graviditet.