Venninne som ruser seg på alkohol

Hei. Jeg har en venninne som ruser seg på alkohol. Hun spiser nesten ikke lenger og greier snart ikke å gå. Hun har ansvar for 2 katter som hun nesten ikke greier å ta vare på. Hvem kan jeg henvende meg til for å få hjelp ? Jeg har forsøkt å prate med henne men hun innser ikke problemet sitt så det er veldig vanskelig.

Kvinne, 59 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Mange opplever det du gjør som pårørende til en person med rusproblemer som ikke innser det, eller vil gjøre noe med det. Du skriver at du har snakket med henne om det uten at det hjelper. I en slik situasjon er det ikke stort du kan gjøre, for det er hun som må ville gjøre noe for å endre situasjonen. Vil hun ikke gjøre noe med rusproblemet, så blir det heller ingen forandring. Det eneste vi kan tenke som mulige forslag i situasjonen er at du kontakter en eller flere i hennes familie som kanskje kan snakke med henne. Du kan også kontakte hennes fastlege hvis du vet hvem det er. Spør fastlegen om dere kan ha en samtale fordi du er bekymret for en som er pasient av  legen. Når det gjelder kattene som hun nesten ikke greier å ta vare på kan du ta kontakt med Dyrebeskyttelsen som gir råd og hjelper til i slike situasjoner. Du kan også melde saken til Mattilsynet. De har rett til å gripe inn i slike saker.
Opplever du din situasjon som vanskelig og bekymringsfull som pårørende anbefaler vi deg å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende i Akershus.