Utsettelse på førerkortet

Hei, jeg er en gutt på 24 år som har fått utsettelse på førerkortet. Jeg har blitt stopper med hasj 3 ganger iløpet av 2 år og fikk da et krav av politiet å gjennomføre urinprøve i ett år. Jeg har nå fullført 8 måneder og har ikke avgitt en eneste prøve positiv for thc hittil, men jeg har har fått 3 prøver som er positive for kokain. Jeg har vært på bursdager og feiret blant annet 17 mai og da har jeg vært litt dum og tatt litt kokain. Men jeg lurer på om de 8 månedene jeg har gått uten å røyke teller, eller om politiet kan si at jeg må gå flere måneder pga kokainen? Jeg tenker at de i teorien ikke kan gjøre det, siden det kun sto på det brevet jeg fikk fra dem at jeg skulle gå et år uten thc. Og jeg har bare tatt kokain de 4 gangene i mitt liv og det er ikke noe jeg har et problem med. De urinprøven jeg tar har vært rett etter helgedager, som vil si at jeg har tatt kokainen på de dagene som er normalt å drikke og feste. Jeg fikk den første positiv i mars, den neste i april og den tredje i mai. Det har vært litt mye festing på meg de tre månedene der og jeg har feiret bursdager til venner, vært på jobbavsluttningsfest og feiret blant annet 17. Mai. Jeg har aldri blitt stoppet med kokain og har egentlig ikke noe problem med det, men jeg klarer ikke å slutte å tennke på om det kan få noen slags konsekvenser for førerkortet. Det står tros alt på det brevet jeg fikk fra politiet at jeg skulle gå ett år uten å røyle hasj/cannabis for å kunne ta oppkjøringen. Da kan det vel ikke si noe om jeg har tatt et par linjer kokain mens jeg har festet et par ganger?Takk for raskt svar. God sommer!

Mann, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når du har fått utsettelse for å kunne ta førerkort, må du søke Statens vegvesen om å få ta førerkortet. Vegvesenet sender forespørselen din til politiet, som bestemmer når du får ta førerkortet. Du kan ikke ta teoriprøven så lenge du har utsettelse.
Loven sier at du må være edruelig for å få lov å ta førerkortet. Du kan ikke misbruke «berusende middel», som jo kokain er. Du skriver at politiet kun har sagt at du må gå et år uten å røyke cannabis, og ikke nevnt kokain spesifikt. Det er imidlertid ikke relevant da bruk av kokain er ulovlig for alle å bruke uavhengig av om de går på urinprøver eller ikke. Vi kan ikke si sikkert hvordan politet kommer til vurdere din situasjon, men det kan godt tenkes at du vil få lengre utsettelse.
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med politiet på telefon 02800 og høre med dem når du kan regne med at vandelen din blir godkjent.