Tåler mindre alkohol

Hei, i dt siste så tåler jeg ikke alkohol mer, kan drikke 2stk 0.33 me øl 4.5% å bli full, på øl nummer 4 så er jeg bra full.. Viss jeg klarer å drikke 15 øl på en kveld så kan jeg nesten ikke gå, pluss at jeg er fyllesyk i 4 dager etterpå, hva er galt? Før kunne jeg drikke omså 1l sprit 40% å være helt fin i formen på kvelden å dagen derpå

Mann, 27 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Slike spørsmål får vi fra tid til annen uten at vi kan gi noe godt svar på det. Mange opplever det samme som deg i løpet av livet, og årsakene kan være mange. Vi vet ikke om dette er relevant for deg, men ved veldig langvarig høyt forbruk kan du plutselig begynne å reagere uventet sterkt på små mengder alkohol. Dette kan skyldes skader på lever og hjerne. Dersom dette ikke går over kan det derfor være lurt å ta en sjekk hos legen.
Du skriver at du tidligere kunne drikke en liter sprit og være i fin form. En liter sprit vil gi en svært høy promille og de aller fleste vil ikke tåle det. Det kan jo være at kroppen din protesterer mot høyt alkohollforbruk nå, og det bør du ta hensyn til. En vanlig festpromille vil for de fleste være på ca 1 i promille.
Ønsker du å se hvor høy promillen din blir med ulikt inntak av alkohol kan det være lurt å bruke en promillekalkulator som du finner på nettet. RUStelefonen har også utviklet en Drikkevett app som du kan bruke for å få bedre kontroll på alkoholinntaket. Den har også en egen promillekalkulator og du kan laste den ned fra vår hjemmeside. For tiden er den kun mulig å laste ned Drikkevett appen på Android telefoner, ikke IOS