Stoppet av sivilpolitiet mens jeg kjørte på moped

Hei
For et par timer siden ble jeg stoppet av Sivil-politiet mens jeg kjørte på moped og hadde på passasjer. I tillegg så hadde begge røyket hasj 1-2 timer før vi ble tatt. Kompisen som satt på hadde på seg rund 2 gram hasj. Jeg ble sendt på avhør, pissing ,glattcelle og blodprøve som jeg per dags dato ikke vet når jeg får svar på. Dette var da pga at «politet» skal ha «sommerferie». Straffen (om det er det vi kaller det) blir basert på blodprøven ble jeg fortalt. Har et par spørsmål jeg gjerne ville få svar på:
-Hvor lenge kan jeg risikere å få miste lappen til moped? Evt. andre kjøretøy?
-Hadde tenkt å kjøre opp både til Lett Motorsykkel og bil, og har hatt en rekke kjøretimer og en del av de andre «obligatoriske-kursene» hoss kjøreskolen. Hvordan blir dette? Hvis jeg mister retten til å kjøre bil,mc og moped må jeg ta ALLE kursene om igjen? Eller er det bare teori og oppkjøring jeg må bestå?
-Hvor lenge har jeg cannabis i blodet? Røyket ca. hverdag i en måned med ulike doseringer av hasj.
-Hvor stor blir bota?

Mann, 17 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette avhenger helt av hvilke verdier du får påvist i blodet. Du finner en tabell for dette på Lovdata. Som du ser, blir mengden THC i blodet «regnet om» til promille, og straffenivået settes deretter på samme måte som for alkohol. Er nivået høyt nok, risikerer du å miste lappen, ja. Hvorvidt du mister den og ev. hvor lenge, avhenger av THC-nivået i blodet.
Dette er et spørsmål du kan ta opp med en trafikkstasjon. Så vidt vi kan forstå avhenger det av hvor lenge de kursene du har tatt er gyldige.
Fra 6 timer inntil to døgn. Vi vil anta rundt 12 timer, men her er det store individuelle forskjeller.
-Hvor stor blir bota?
Dette kommer helt an på 1) hvor høye dine verdier er og 2) hva de (ev.) straffer deg for (f.eks. hvorvidt du blir straffet både for brudd på Vegtrafikkloven § 22 jamfør § 31 og brudd på Legemiddelloven § 31 jamfør § 24)