Sønnen min ruser seg daglig, hva gjør jeg?

Min sønn har ruset seg på cannabis innimellom siden han var ca 15. Han er nå 18 og ruser seg daglig. Jeg har gjentatte ganger forbudt han å oppbevare rusmidler og brukerutstyr hos meg. Har poengtert at det er rusmidlene jeg kaster ut- ikke han. Han overholder ikke dette og det «flyter» på rommet hans. Jeg er livredd for politibesøk og livredd for at han mister jobben sin. Han forsvarer selvsagt bruken, sier jeg overreagerer osv. Hva pokker gjør jeg? Ikke kan jeg kaste han ut og ikke kan jeg ha det slik hjemme. Jeg går knapt på rødt lys…

Kvinne, 46 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en frustrerende situasjon for deg, og det er krevende å forholde seg til mennesker som ikke respekterer dine grenser og behov. Dette er et dilemma som kanskje ikke har noen klare fasitsvar, men i utgangspunktet tenker vi at en målsetting bør være at han flytter ut om ikke alt for lang tid. At han flytter ut ville jo vært helt rimelig selv om han ikke hadde brukt cannabis overhodet. Dette betyr jo ikke at du «kaster ham ut» – det handler heller om å hjelpe ham, og å legge til rette for at han kan begynne å etablere et liv på egenhånd. Han er tross alt 18 år, og han blir bare eldre, og tiden er kanskje moden for at han kommer igang med et voksenliv. Dersom han er fast bestemt på å ruse seg er det dessverre vanskelig for deg (eller noen andre) å gjøre så mye med det, men sannsynligvis vil du ha godt av å slippe å stå i denne typen situasjoner på en daglig basis, i ditt eget hjem.
Du sier at han har en jobb, og det er bra. Nå vet ikke vi hvor mye han jobber (og hvor mye han tjener), eller om han har planer om videreutdanning, ny jobb eller andre ting – men så lenge han har et inntektsgrunnlag, skal han i prinsippet kunne klare å forsørge seg selv. Og, dersom han flytter ut, innebærer dette plikter og ansvar. Plikt til å betale husleie, regninger, mat og lignende – noe som innebærer at han er nødt til å «holde seg i skinnet», i hvert fall i en viss grad. Om han flytter ut vil kanskje ikke røykingen plutselig forsvinne, men i mange tilfeller er det sånn at man gradvis vokser fra den typen livsstil, i takt med de kravene som følger med voksenlivet.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å snakke nærmere om denne situasjonen.