Sobril og bilkjøring

Hei, det står vente minst 8 timer hvis man tar den sporadisk. Jeg går fast på sobril, mellom 10 og 25 mg pr dag. Når kan jeg evt kjøre bil etter inntak? På forhånd takk.

Kvinne, 38 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Svaret vi gir, forutsetter at Sobril er foreskrevet lovlig til deg. Bruker du Sobril du ikke har fått på lovlig vis, eller som andre har fått lovlig og gitt til deg, er det forbudt å kjøre etter inntak. Informasjonen nedenfor gjelder for førerkortgruppe 1 (AM, S, T, A1, A2, A, B, BE).  For andre førerkortgrupper, les her på vår side om førerkort og legemidler.
Helsekrav er oppfylt ved regelmessig bruk av Oksazepam (Sobril) med inntil 30 mg per døgn. Forutsatt at det har gått minimum 7 dager siden påbegynt medisinering eller doseendring. Det er ingen «karantenetid» mellom inntak av disse legemidlene og når du kan kjøre bil, så sant du er tilvendt dosen. Om du veksler mellom ulike doser (10-25 mg pr. dag), kan det være at det ikke er forenelig med helsekravene som beskrevet ovenfor. Dette må du snakke med legen om.
Dersom du bruker Sobril sporadisk, skal du ikke kjøre bil så lenge medikamentet har virkning. Hvor lang tid dette tar og hvor lang tid du må vente, må du spørre legen din om.
Vi gjør oppmerksom på at ved samtidig bruk av to av øvrige legemidler opplistet i Førerkortforskriften § 36 nr. 4 til 7 halveres den maksimale tillatte døgndosen av begge. Ved samtidig bruk av flere legemidler av typen antipsykotika, antiepileptika og/eller antidepressiva, eventuelt sammen med legemidler som inngår i § 36 nr. 4 til 7, se «Samtidig bruk av flere legemidler» under «Legemiddelbehandling» i Generelt helsekrav til førerkort for alle typer psykiske lidelser og svekkelser
Helsekravene er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere slike legemidler.