Skuespiller ønsker bakgrunnsmateriale om rusbehandling

Hei, mitt navn er ***anonymisert***, jeg er en skuespiller som skal i gang med en spillefilm hvor jeg skal spille hovedrollen Jonny, som er rusmisbruker. Han har vært av og på amfetamin og hasj siden han var 14 år, og i denne filmen skal det vise hvor mye det sliter på et forhold for begge parter med den bakgrunnen han har. At Jonny føler han aldri klarer å leve opp til forventningene folk har til han, og Sofie som spiller kjæresten til Jonny føler seg hjelpesløs i situasjonen, og hvordan det også går utover hennes livskvalitet. Grunnen til at jeg kontakter dere er fordi jeg så gjerne ville ha snakket med noen av dere som jobber på rehabiliteringssenteret for å forstå bedre motivasjonen til personer med denne bakgrunnen, og hvordan de kan oppleve rehabiliterings prosessen på forskjellige måter, da også dette skal være en del av prosessen til Jonny i spillefilmen. Det hadde vært så veldig fint for meg å ha snakket med noen som har erfaring innenfor dette for å få et nærmere forhold til tematikken, og som sagt så jeg bedre kan forstå motivasjonene og følelsene til denne karakteren, for å best mulig kunne forsvare karakteren, og gi den respekten til folk med denne bakgrunnen som de fortjener å få, ved å gjøre denne rolletolkningen så ærlig som mulig. Jeg har personlig et spesielt forhold til rus, da faren min døde av en heroin overdose da jeg var liten. Så jeg har i flere år sett situasjonen utenfra, som pårørende, og hvordan det opplevdes. Så det hadde vært veldig fint for meg å kunne ha snakket med noen som kunne ha hjulpet med å ha sett det fra den andre siden. Selv om jeg kan forstå at dette er veldig mye å be om, men jeg spør ikke om mye tid i det hele tatt, jeg hadde kommet veldig langt med en liten samtale. På forhånd, tusen takk. Og jeg ser veldig frem til å høre fra dere.
Med vennlig hilsen
***anonymisert***

Mann, 25 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Så bra at du er interessert i å gjøre god research for å forstå noen av de bakenforliggende årsakene som fører til et liv med rusbruk!
Du sier at du kontakter oss fordi du gjerne vil snakke med noen som jobber på et rehabiliteringssenter og som kan fortelle noe om hvordan en rehabiliteringsprosess foregår. Vi på RUStelefonen er en anonym kontakttjeneste som ikke driver med rehabilitering, men vi kan tipse deg om steder som gjør det:
• Tyrili er en stiftelse som har flere behandlingssteder på Øst- og Sørlandet. Du kan kontakte disse direkte via e-post og telefon.
• Det høres ut som at karakteren du skal spille er en ung mann. Det kan derfor være en idè for deg å kontakte Stiftelsen Fossumkollektivet som har egne program for unge mennesker med rus- og rusrelaterte problemer. De tilbyr kjønnsspesifikk behandling og har egne avdelinger for behandling av rus og samtidig psykisk lidelse, også kalt ROP-lidelser.
• Manifestsenteret i Røyken er en annen stiftelse som har spesialisert seg på behandling av pasienter som har ROP-lidelser
• Vestli er et rehabiliteringssenter som drives av Oslo kommune. Det samme er Bjørnerud og Karlsborg.
• Helsenorge sine sider kan du se en oversikt over behandlingssteder i hele landet.
Det kan være verdt å merke seg at det skilles mellom rehabilitering og behandling når man snakker om mennesker med rusproblemer. Det er også mange små og store steg på veien i et behandlingsforløp. Helsedirektoratet har laget noen nasjonale retningslinjer for disse.
Vi på RUStelefonen er daglig i kontakt med både mennesker som selv har rusproblemer og folk som er pårørende. Hvis du ønsker å snakke om noe av erfaringen vi har gjort oss, er du velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstiden.
Lykke til med arbeidet!