Senskader respirasjonssystem narkotika

Hei, og takk for triveleg samtale via telefon tidlegare i dag. Eg hadde eit spørsmål om eventuelle seinskader på resiprasjonsystemet etter langvarig rusavhengighet, – opiater – hasj og røyking av tunge stoff – i grunna alt ein kan ta inn, røyke eller sniffe.
Har sett fleire med ei form for «pustestopp» , eller urytmisk pusteteknikk etter at de har kommet seg ut av rusinga – finnes det noko dokumentasjon eller forsking på dette?

Kvinne, 67 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er mange rusmidler du nevner, og flere av de kan sikkert gi langvarige og kroniske skader på respirasjonssystemet. Men det er vanskelig å svare på et slikt spørsmål for respirasjonssystemet består av mange organer. Det starter ved; nesen, bihuler, luftrør, brysthulen, lunger etc. så her det mange muligheter for skader. I tillegg vil mengden av rusmidler og hvor lenge det brukes ha betydning for evt. senskader. Du kan lese mer om respirasjonssystemet på omhelse.no.