Mistenker at samboeren min ruser seg

Jeg mistenker sterkt at samboeren min ruser seg. Jeg ønsker å prate med ham om dette men jeg sliter veldig med å ta den samtalen. Aner ikke hvordan jeg skal begynne og hva jeg skal si. Klumpen i magen bare vokser og vokser, og all min energi går til alle tankene rundt dette. Hva skal jeg si og eventuelt hvor går veien videre?

Kvinne, 30 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du er ikke alene om å synes at dette er et vanskelig tema å snakke om. Det er ikke noe fasit på hvordan en slik samtale skal være, og du kjenner jo samboeren din bedre enn oss. Men, noen ting kan være greit å ha i bakhodet. På siden vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk» finner du flere tips som kanskje kan være nyttige. En start kan for eksempel være å si noe om hvordan du opplever situasjonen og hva det er som har gjort deg bekymret.
Veien videre kommer an på om han faktisk ruser seg, hvor omfattende det er og hva han selv tenker om dette. Det er altså ikke så lett å svare på. Men dersom han har behov for hjelp kan han få det ved å kontakte fastlegen sin, som så kan henvise til ulike behandlingstilbud.