Min venninne har fått masse blåmerker ut av det blå

Min veninne har fått masse blåmerker ut av det blå.
Hun har drevet å ruset seg på lsd, kokain, heroin, mdma osv.
Men lurer på hvilke rusmidler som kan gi blåmerker og hvorfor, så jeg kanskje kan forklare henne hva det er og at det hun holder på med ikke er bra

Kvinne, 21 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du er bekymret og har behov for å snakke med henne om dette. Vi har en guide du kan se på for tips om hvordan du skal ta opp ting med henne. Du finner guiden Hvordan snakke med noen om deres rusbruk her.
Angående blåmerker og rusbruk
Du spør om hvilke rusmidler som kan gi blåmerker. Det er ikke vanlig at rusmidler i seg selv gir blåmerker. Grunne til at noen får blåmerker kan være følgende:
• Bruk av sprøyter kan gi blåmerker på armene (på samme måte som du får blåmerker når du tar en blodprøve).
• Alvorlig leversykdom (feks grunnet alkoholmisbruk) kan føre til at folk lettere får blåmerker og blødninger.
• Det mest vanlige er nok at folk får blåmerker på grunn av ting de gjør når de er påvirket. Da er det ikke selve rusmiddelet som gir blåmerker, men de oppstår på grunn av manglende kroppskontroll under rusen (faller, skumper borti ting osv).
• Husk også at noen mennesker lettere får blåmerker enn andre.