Min stebror valgte å forlate livet i ruspåvirket tilstand

Hei.
For litt over en måned siden valgte min stebror å forlate livet i ruspåvirket tilstand. Han var påvirket av alkohol, cannabis og kokain.
Han er ikke den første i vennegjengen, dessverre.
Finnes det noen forskning på omfanget av selvmord knyttet til disse rusmidlene/blandingsavhengighet?
Finnes det tekster om rusavhengighet, dikt osv?
Kanskje ikke slikt dette er ment til å spørre om, men har ett behov for å vite mer og å kunne gjøre andre mer oppmerksomme på konsekvensene av rusmiddelbruk.

Kvinne, 34 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi at det var veldig leit å høre om stebroren din. Vi håper at du har god støtte i venner/familie i denne vanskelige tiden.
Når det gjelder forskning knyttet til selvmord og alkohol, cannabis og kokain, er vi ikke kjent med noen forskning som bastant fastslår at det finnes noen direkte sammenheng. Enkelte medisiner kan ha selvmordstanker som en potensiell bivirkning, men dette er ikke, så vidt vi kjenner til, typisk for stoffene du nevner. Sammenhengen mellom rus, selvmordstanker og selvmord er som regel ganske sammensatt, og dette handler gjerne også om et større bilde. Det kan f.eks. handle om generell psykisk helsetilstand, hvor tilfreds man er i livet og lignende, hvor rusbruken ikke nødvendigvis spiller noen sentral rolle den ene eller andre veien. Noen av de som er suicidale, opplever tvert imot rusen som et behagelig flukt fra de vonde tankene. Og noen finner mot til å ta livet sitt under påvirkning av rusen, dersom dette er noe de egentlig ønsker, men ikke ellers ville ha turt å prøve. Nå vet jo ikke vi noen ting om din stebror, og vi vet ikke hvorfor han valgte å ta livet sitt. Men, det er vanskelig for oss å si at han tok livet sitt på grunn av rusbruken, da vi ikke kan vite om det er tilfelle. Sannsynligvis handlet det om et større bilde enn som så.
Det finnes mange tekster om rusavhengighet. For eksempel kan denne artikkelen fra FHI eller denne artikkelen fra psykologisk.no være interessant for deg. Når det gjelder dikt, har vi dessverre ingen god oversikt. Men kanskje finner du noe som passer på Dikt.no (kategori rus).
Tipser også om LEVE – landsforeningen for etterlatte ved selvmord. Kanskje vil du finne et støttende fellesskap der.