Min bror drikker daglig

Hei! Jeg har et familiemedlem med alkoholproblemer og vi trenger hjelp til veiledning. Vi er en familie med fire barn med mor og far. Det er pappaen som sliter med alkohol. Jeg er søsteren til faren.
Min bror drikker daglig, kun øl, ikke brennevin. Han anerkjenner at han selv har et problem og ønsker å slutte med alkoholmisbruken. Dette er et problem som sliter både han og samboeren. Han kan ha opphold med alkoholen til tider, men han sliter med å finne en metode/løsning som hjelper han med å holde seg edru.
Han holder seg edru gjennom arbeidshverdagen, men på ettermiddagen kommer suget. Det er som regel 4-6 øl i hverdagen. I helgene kan det være med. Han er aldri slem eller ufin når han drikker, men denne uvanen sliter på energinivået hans.
Min bror jobber i helsesektoren og er engstelig for å oppsøke hjelp offentlig med frykt om å bli fratatt førekort, da det ville vært krise i hjemmet. Han er redd for å få profesjonell hjelp fordi familien og han selv er avhenge at han fortsetter å jobbe og har muligheten til å kjøre hver dag.
Han er en god person som har en sykdom. Vi er blitt desperate i søken om hjelp. Det er vanskelig å vite hvem og hva man skal gjøre i slike situasjoner. Vi har sjekket private behandlinger (kildevangen) men det kommer med en dyr prislapp. Offentlige tjenester er skummelt med tanke på førekort. Jeg vil bare påpeke at broren min aldri kjører i påvirket tilstand.
Vi har alkoholisme i familien (både mor og bestefar) som ikke har fått hjelp tidligere. Vi setter pris på den hjelpen vi kan få. Min bror har hatt problem i flere år, men nå er det som verst. Han selv er klar for å slutte og er klar over problemet, men motivasjonen mangler.
Hva skal vi gjøre? Har dere noen nettsider/råd/tips som kan hjelpe oss.
Tusen takk på forhånd!

Kvinne, 24 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder helsekrav til førerkort, har alle leger og psykologer meldeplikte om dette. Det har ikke betydning om det er privat eller offentlig behandling. Det er derimot ingen automatikk i at legen/psykolog melder fra når det gjelder alkohol. Dette kommer an på hvordan blodprøver ser ut og det kommer an på visse kliniske vurderinger. Men risikoen for å miste lappen er helt klart tilstede, enten for 6 mnd., eller i hvert fall for en kortere periode.
Det mest nærliggende er dermed at han oppsøker hjelp gjennom ideelle tilbud eller på nettet.
Et mulig tilbud er Anonyme Alkoholikere. Et annet er tilbud for alkoholmisbrukere på nett, her er et eksempel dere kan se på.
Vi anbefaler dere også å kikke på ulike tilbud til pårørende. Det kan være veldig nyttig for dere andre i familien å diskutere situasjonen med veiledere.