Mannen min har vært heftig utpå tidligere, vært på Veksthuset i sin tid og flere andre institusjoner. Vi traff hverandre for 15 år siden, da var han blitt ren ett år tidligere. I løpet av samlivet vårt har han hatt en periode på noen måneder med alkoholmisbruk, som han heldigvis klarte å slutte med etter en kraftig oppvekker. Så gikk han for et års tid siden til en psykiater og fikk stilt diagnosen ADD, og fikk Attentin av ham, som han har misbrukt og ruset seg på. Han har injisert dexamfetamin i noen måneder nå, med alt det vonde det har medført for ekteskapet og familien vår (vi har to barn på 8 og 10 år). Han skulle slutte nå, og har kun hatt med seg Valium på ferien vår som vi er på i Spania. Det har gått en uke. Han føler ikke at det funker uten medisin, og har nå kontaktet psykiateren sin hjemme og fått utskrevet Elvanse og mer valium. Han bruker nå 90 mg Elvanse og tar 5 mg valium hver kveld. Er det noen som helst betenkeligheter med det han tar nå?

Kvinne, 46 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er bra at han har klart å slutte med sprøyter. Og det er bra han har fått Elvanse i stedet. Elvanse har mye mindre ruspotensiale og gir ikke like god effekt når det injiseres. Sånn sett er det mye færre betenkeligheter med hans situasjon nå enn det var tidligere. Hvordan det vil gå videre og hva risikoen er, kan vi vanskelig svare på. Vi anbefaler dere å finne noen dere kan snakke med sammen for å bli enige om retningslinjer fremover. Du kan også vurdere å kontakte Veiledningssenteret for pårørende, det kan være til god hjelp når/dersom du er bekymret for hans rusvaner.
Kontakt veiledningssenteret
Telefon: 400 31 093
E-post: postost@veiledningssenter.no