Må jeg trappe ned?

Må jeg «trappe ned»?
Har feil-brukt Reltebon 20mg som vanlig smertestillende pga. store smerter etter fall.
Siste 25 dager har jeg brukt 28 tabletter med Altermol 500 mg ved samtidig inntak.
Toppet seg med et nervøst sammenbrudd lørdag ettermiddag.
Da jeg kom hjem lørdag da tok jeg «dobbel dose» fordi jeg hadde så jævlig vondt.
Resten av lørdagen, søndagen og deler av mandag er «borte».
Legen på legevakta sa at jeg ikke måtte ta noe mer oxycontin.
Men dette gir jo ingen nedtrapping?
Sier til alle som måtte lure; hold deg langt unna oxycontin!

Mann, 63 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Både Reltebon/OxyContin og Altermol er legemidler som helst bør trappes ned gradvis, dersom du har brukt dem regelmessig over en viss periode. Men, dersom du har fått konkret beskjed om å holde deg unna Reltebon/OxyContin, anbefaler vi at du følger det rådet. Det virker som om du hadde en uheldig reaksjon, og da bør du ligge helt unna – selv om du muligens vil oppleve noen dager med abstinensplager. Dersom du fremdeles bruker Altermol vil kanskje abstinensplagene ikke bli så ille, men også dette er et legemiddel du kun bør bruke over en kortest mulig periode. Vi i Rustelefonen gir ikke spesifikke råd omkring medisinbruk, men vi anbefaler at du fortsetter oppfølgingen med lege.