Kone på behandlingssinstitusjon

Min kone er på behandlingsinstitusjon pga alkoholmisbruk. Har vært der i 3 uker nå og jeg var innom for første gang på 2 uker og ble sjokkert over tilstanden hennes. Hun var helt fjern. Husket ikke noe av hva som hadde skjedd de siste dagene m.m. Blikket var helt sløvt og det var bare masse usammenhengende prat. Tror ikke hun fikk med seg at jeg var der. Kan det være pga medisinering i forbindelse med behandlingen? Eller er kroppen/hjernen såpass på utur etter flere år med stort alkoholforbruk at den kan virke sånn etter 3 uker uten alkohol?

Mann, 54 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å svare på dette uten å vite om hun medisinert og i så fall på hva. Men på generelt grunnlag kan vi si at det ikke er vanlig å være så sløv etter tre uker uten alkohol. Alkoholabstinens kan være svært ubehagelig, men de aller fleste har kommet over de verste plagene etter tre uker.
Men det er vanlig å slite med søvn eller andre typer tilleggsplager i en slutteprosess. Dette er svært individuelt, og vi anbefaler deg derfor å snakke med behandlingsinstitusjonen din kone er på hvis du er bekymret.