Kompis som drikker er han alkoholiker

Har en kompis som bekymrer meg.
Alkoholmengden er en ting, men prioriteringen og historikken er en annen.
Han går nå på NAV og har ikke nåla i veggen.
Men førs og fremst øl og vin klarer han å ha råd til.
Og for å ha mer øl og vin så har han begynt å brygge selv.
Dette er nesten det eneste som klarer å engasjere han til å gjøre noe som helst.
Han har fått diagnose hos legen for ME, noe jeg har sterk tvil om og reduserer hans aktivitet til å sitte i sofan å se på TV.
Alkoholen begynte han med i tenårene hvor andre kompiser i blant fant han ut på en «varmerist» på et kjøpesenter om natten, hvor dem tok han med hjem.
Forsvaret reddet han vel den gangen ut av situasjonen.
Nå så er det vel 2-3 øl hver kveld, men når det er vin så er det snøvling før han legger seg.
Men det ser ikke ut som forbruket eskalerer, og er det grunn til å ikke drikke en kveld så går det fint.
Men er man da alkohol misbruker, eller er man alkoholiker i en mild grad?

Mann, 55 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Du spør om vennen din er alkohol misbruker, eller alkoholiker i mild grad. Spørsmålet ditt er ikke så lett å svare på, for det å drikke alkohol er noe man gjør og ikke er. Mange vil nok føle seg krenket over å bli omtalt som alkoholiker, og det kan være at din kompis også vil gjøre det. Som alle andre er og gjør han mange andre ting enn å drikke alkohol. Når det gjelder om han misbruker alkohol vil det også kunne defineres på mange ulike måter. Du kan lese mer om dette i artikkelen vår «Alkoholisme – når har man et alkoholproblem?».
I denne artikkelen fra helsenorge.no om alkohol og helse finner du informasjon om skaderisiko ved bruk av alkohol. I samme artikkel ligger en lenke til en egenevaluering «Drikker jeg for mye?» Kanskje er vennen din nysgjerrig på eget alkoholbruk og vil teste det ut.
Du skriver innledningsvis at du er bekymret for han, og den bekymringen er det fint at du tar tak i. Hvis du mener han er alkoholavhengig og har ett skadelig høyt alkoholinntak, er det kanskje lurt å ta en prat med han om det. Tenker du at alkoholbruken hans går utover hverdagslivet, økonomi, helsen hans, kontakt med andre, arbeid og annet er det kanskje det du må snakke med han om. Hvis du går inn på denne lenken på vår hjemmeside finner du forslag til hvordan du kan gjennomføre bekymringssamtale med han. Si til han at du er bekymret, hva som bekymrer deg, høre hva han tenker om sin egen situasjon. Mener han selv at han har ett alkoholproblem og trenger hjelp kan han ta kontakt med fastlege eller ruskonsulent på Nav for innsøking til rusbehandling. Synes han ikke han har noe problem med alkohol, eller ikke vil snakke om det, er det lite du kan gjøre.