Kjæresten min drikker for mye – hva skal jeg gjøre?

Kjæresten min drikker for mye, og har gjort det hele sitt voksne liv. Vi krangler, bryter ofte, men snakker nå om å gifte oss. Jeg er engstelig. Vi har forskjellig oppfatning av hva som er for mye, hva som er passende etc Han har også adhd. Før sommeren satt han hjemme hos seg selv i dagevis og drakk vodka. Jeg fikk ham på bena, men tenkte også at det var mn sjanse til å sette strek. Han var ydmyk, snakket om aAA og antabus, og drakk ikke på en måned. Nå drikker han en flaske vin om dagen, sier det er sommer, og blir sint når jeg tar det opp.
Vi har vært on and off i 14 år, og hatt hver vår leilighet. Han har jobbet hardt, mens jeg er nedkjørt av kreft i mange år. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil at han skal slutte helt, for min trygghet og hans helse. Hvordan gå fram?
Hilsen anonymisert.

Kvinne, 53 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du har en kjæreste som drikker mer enn du er konfortabel med og dette går også utover deg. Du har forsøkt å få han til å slutte uten at det ga noe varig resultat og du lurer på hva du skal gjøre.
Vi kan ikke fortelle deg hva som er riktig å gjøre for deg/dere. Du kan forlange at han slutter å drikke, men han kan jo si nei. Eller han kan si ja, men likevel fortsette å drikke. Eller han kan si ja og faktisk slutte. Sjansen for at han gjør det han vil, uavhengig av hva du ber han om, er tilstede, så det viktige er at dere snakker sammen om hva han vil og hva han tenker. Vil han fortsette å drikke? Vil han slutte å drikke? Vil han forsøke å endre sine alkoholvaner slik at han kan nyte alkohol mer kontrollert? I så fall hvordan?
Du skriver at han har snakket om antabus og AA, er dette noe han kan tenke seg å følge opp? Det som er viktig er at han i så fall må gjøre det for sin skyld, fordi han er motivert – ikke for din skyld, for å slippe mas og dårlig samvittighet. Hvis dere tar en prat hvor du ber han om å fortelle hva han tenker og ønsker, kan det bidra til at han føler ansvar for eget liv, og skjønner at det er han som avgjør hvordan livet hans skal bli.
Hvis han føler at han har et problem og ønsker å ta tak i det, kan han snakke med legen sin. Legen kan henvise han til riktig behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold. Dere kan gå inn på helsenorge og se litt på hva slags tilbud som finnes i deres region. Hvis han ikke ønsker å snakke med lege kan dere se på rushjelp.no, der finner dere kartleggingstest og nettbasert selvhjelpsprogram.
Det kan være en idè å ta kontakt med Familievernkontoret. Her kan dere som kjærester få en terapeut å snakke med. Dere trenger ingen henvisning til Familievernkontor.Hvis han ikke vil være med deg å snakke med noen kan du selv kontakte veiledningssenteret for pårørende, der kan du som pårørende få råd og veiledning.
Les også våre sider «bekymret for noen med rusproblem?«, der kan du finne tips til hvordan du kan forholde deg til situasjonen.