Kan man få analysert pulver?

Vi mistenker av flere årsaker at vår sønn (20) tar rusmidler. Har nå funnet rester av hvit pulver i en snusboks. Kan man få analysert innholdet noe sted?

Kvinne, 48 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Politiet har muligheter for å analysere pulver, men vi kan ikke garantere at de har kapasitet til å gjøre dette for privatpersoner. Dere kan ringe dem på telefon 02800 for å høre om hvordan dette forholder seg der dere bor.
Utover dette kjenner vi ikke til noen tjenester som tilbyr slike analyser i Norge.
Dette er litt på siden av det du spør om, men det finnes en del ulike drug test-kits som man kan bestille på internett. Disse er hovedsakelig ment for at brukere skal kunne sjekke at de inntar det som de har planlagt å innta, men de kan muligens ha en hensikt også i deres tilfelle. Slike kits vil teste for spesifikke rusmidler, noe som innebærer at man ikke kan utelukke at det er et rusmiddel man tester selv om svaret blir negativt. Vi på RUStelefonen kan dessverre ikke si noe om kvaliteten på ulike test-kits, men du finner flere alternativer med et enkelt googlesøk.
Hvis dere har vurdert å ta en samtale med sønnen deres om dette, så har vi laget en guide til hvordan det kan være lurt å snakke med noen om deres rusbruk. Denne kan være behjelpelig i deres situasjon. Dere er også velkomne til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstiden.