Kan langvarig bruk av Xanor ha ført til forandring i hjernens måte å «tenke» eller jobbe på?

Hei. Jeg brukte Xanor 1mg , to ganger daglig i mange år, omtrent 15 år. Trappet ned til 1mg daglig i ca 8 år etter dette. Kan dette ha ført til forandring i hjernens måte å «tenke » eller jobbe på? Føler noe ikke er som det var. Noe har forandret seg. Vansker med konsentrasjon, og forandring i personlighet. Opplever ofte at det «blokker seg». I møte med mennesker f eks. Men vet ikke om dette kan føres tilbake til langvarig bruk av denne medisinen. Jeg ble ikke innkalt til konsultasjon den tiden jeg brukte denne medisinen. Men stoppet etterhvert på eget iniativ.

Mann, 60 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke kjent med at langvarig bruk av Xanor skal kunne permanent endre hjernens grunnleggende måte å tenke/jobbe på, men det å plutselig gå uten Xanor, etter å ha brukt det i en årrekke, innebærer jo gjerne i seg selv at ting føles litt nytt og uvant. Dette trenger jo ikke nødvendigvis å handle om nevrologi/hjernen; det kan jo også handle mer om psykologi, og hvem du er som person. Ting som du tidligere ikke hadde noen problemer med så lenge du brukte Xanor, føles kanskje annerledes for deg nå som du ikke lenger har stoffet i systemet. Forhåpentligvis vil det kun være et spørsmål om tid før dette stabiliserer og normaliserer seg igjen, men i alle tilfeller kan det uansett være greit om du tar en prat med legen om dette, evt. ber om henvisning til en spesialist dersom ikke legen føler seg kompetent. Du kan også lese generelt om denne typen medisiner på Helsedirektoratet sine hjemmesider.