Kan jeg ta en ekstra Tramadol for å kvele kveldsangsten?

Hei.
Jeg har gått på imovane siden 2016, og har hatt en turbulent periode hvor jeg har tatt dobbel dose en stund. Har trappet meg ned til normal dose igjen nå, men er fri for tabletter. Legen er forståelig litt skeptisk til å fornye resepten min enda, men jeg må ha noe beroligende for å kunne sove om natten slik at jeg kommer meg på jobb på morgenen. Tar aldri noe på dagtid, bare så det er sagt.
Jeg har tatt 100mg Tramadol i håp om å kvele kveldsangsten (som forsøker å kvele meg), men kjenner foreløpig absolutt ingen virkning, og gruer meg helt forferdelig til det blir leggetid og jeg skal ligge å vri meg og seigpines til klokka 5, sove i kanskje en time, og så fungere 8 timer på jobb etterpå.
Det jeg lurer på er om det, med min 7.5mg toleranse på imovane, er farlig om jeg tar en Tramadol til? Jeg trenger virkelig å sove i natt, og har et håp om at jeg kan få fornyet resepten min i morgen. Men jeg er helt nødt til å få slappe av litt i kveld, uten å føle at jeg kveles, slik at jeg får sove…
Er egentlig livredd for tabletter, og tør ikke ta ting eller doser jeg ikke kjenner, for da blir gjerne angsten tidoblet, og jeg får ingen lettelse ut av legemidlene.

Kvinne, 31 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at det kan ta opptil flere dager å få svar via denne spørsmål og svar-tjenesten. Vi håper uansett at du fikk sove den aktuelle natten.
Vi i Rustelefonen gir ikke veiledning omkring medisinbruk – så vi håper at du får svar (og at du får de svarene du ønsker) fra legen din. Generelt kan vi si at det neppe vil være farlig for deg å ta en ekstra Tramadol i tillegg til det du allerede har tatt. Men Tramadol er hovedsakelig smertestillende, ikke angstdempende. Tramadol kan riktignok ha en sløvende effekt, som jo kanskje er nettopp det du ønsker. Uansett bør du altså fortsette dialogen med legen, slik at dere sammen kan komme fram til en medisinering og dosering som fungerer for deg.