Kan en alkoholiker drikke kontrollert?

Jeg har en venninne som er alkoholiker. Hun drakk daglig i årevis, til hun til slutt søkte hjelp, var innlagt på en klinikk i mange måneder, og klarte med hjelp å holde seg rusfri i 2 år. Nå har hun begynt å drikke litt (ifølge henne selv) igjen. Hun tok initiativ til å fortelle meg dette selv. Men jeg har skjønt det for lenge siden, har merket at hun har vært ruset… Men har ikke orket å konfrontere henne, og håpet at hun er åpen i AA-gruppen hun går i. Nå viser det seg at hun ikke har tenkt til å slutte å drikke. Hun sier at hun klarer å begrense seg. At hun skal drikke på fest og en skjelden gang iblant ta seg en utepils osv. Jeg tror ikke noe på henne, og jeg tror ikke hun vil klare å drikke «kontrollert».
Jeg kjenner at jeg blir utrolig frustrert over at hun risikerer å utsette seg selv og oss pårørende for dette enda en gang. Jeg vet faktisk ikke om jeg orker dette en gang til, og er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Hadde det vært en glipp, så hadde det vært helt greit, men det er ikke greit når hun velger å ta denne sjansen.
Men er det slik at dette hun påstår er mulig?
Kan en alkoholiker lære seg å drikke kontrollert? Er det mulig?

Kvinne, 30 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er helt forståelig at du blir både frustrert og bekymret over at hun drikker igjen, men som du sier selv er dette hennes eget valg.
Det er umulig å gi noe klart svar på om det er mulig for venninnen din å drikke kontrollert eller ikke. For mange som har/har hatt et alkoholproblem er det vanskelig (ofte umulig) å få et uproblematisk forhold til alkohol. Det betyr likevel ikke at det trenger å være sånn for din venninne, selv om hun potensielt kan sette seg selv i en unødvendig vanskelig situasjon.
Den eneste måten å vite det helt sikkert på er å teste ut om hun faktisk klarer det. Spørsmålet blir da om hun ønsker å utsette seg selv og andre for dette eller ikke.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstidene, dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.