Kan det jeg opplever være alkoholabstinenser?

Hei
Har drukket nesten hver dag i 2-3 uker, i helga var jeg på festival og kom hjem idag. følte meg ikke dårlig før kvelden kom, ( var edru søndags morgen). Har høy puls, kaldsvette, og er generelt svimmel, måle blodtrykket isted å det var veldig høyt, er det mulig dette er alkoholabstinenser? eller bare vanlig fyllesyke, har aldri vært så dårlig som idag.
mvh.

Mann, 19 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Ja, det er absolutt mulig at dette er alkoholabstinenser.  Vanlige symptomer på alkoholabstinens er blant annet forhøyet hjertefrekvens, skjelving, forhøyet blodtrykk, svetting, kvalme og oppkast. Symptomene kan også være psykiske, i form av nedstemthet, angst, kroppslig uro. Det høres jo ut som i hvert fall noe av dette stemmer veldig godt med hvordan du har det nå.
Vi vet ikke hvorfor du har drukket hver dag, eller hvor mye du har drukket. Men dersom du synes det er vanskelig å la være å drikke kan det være lurt å få hjelp til å takle dette.  Ønsker du hjelp kan du snakke med legen din eller nærmeste helsestasjon for ungdom.