Jeg mister kontroll når jeg drikker alkohol, har dere noen konkrete tips?

Jeg opplever stadig dem siste årene at jeg mister kontroll ang alkohol , jeg drikker til jeg blir kanon , husker aldri slutten av kvelden , jeg drikker fort , og dette begynner å bli et problem for både meg og min samboer . Jeg drikker stort sett ver fredag IG lørdag , aldri i ukene eller aleine ..svetter og skjelver i flere dager etterpå .. har jeg blitt avhengig .. elle er det noen konkrete tips , råd , hjelp dere kan gi meg , takk !

Kvinne, 50 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke et uvanlig problem men like fullt ubehagelig å slite med.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Kanskje du skal snakke med noen om situasjonen, som kan støtte deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du drikker alkohol er det lurt å passe på å drikke vann underveis.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis gjerne i løpet av kvelden også.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
rushjelp.no kan du teste ditt alkoholforbruk. Testen gir deg også råd underveis.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss igjen på vår hjemmeside, chat eller telefon 91508588.