Jeg lurer på om jeg ble dopa

Jeg var på en hjemme alene fest hos en venninne av meg. En av venninnene hennes inviterte to gutter som vi nesten ikke kjente. Jeg hadde drukket litt rus brus, og litt 40% men når guttene kom så la jeg fra meg drikken og gikk opp til de andre. (I et glass med litt 40% og masse brus) når jeg kom ned drakk jeg den opp og dro hjem. Mange timer senere når jeg hadde sovet i noen timer så skulle jeg gå og dusje, klokka var vel 05:00, jeg skulle ut av dusjen men besvimte, våkna en stund etterpå av at jeg spydde mens jeg lå på ryggen, jeg låste opp døra og ropte på mamma, så besvimte jeg igjen. Jeg har aldri besvimt før, og jeg har drukket mye mere før og etter dette skjedde uten at jeg har besvimt. Jeg har blacka ut, men ikke besvimt mens jeg går eller lignende. Det rare var at guttene kjørte bil, og de dro med en gang etter jeg kom ned igjen og drakk opp drikken. Etter jeg besvimte skalv jeg ganske lenge den kvelden, jeg var også veldig blek, mamma ringte legevakta, men de trodde det bare var pga alkoholen, men når jeg tenker tilbake mener jeg det var noe annet. Jeg har vært drita før, men den dagen var noe helt annet. Dette er egt ganske lenge siden, men jeg lurer bare på om jeg ble dopa. Hva kan det ha vært? Jeg føler jeg kjenner meg selv så godt at dette ikke kan ha vært noe med alkoholen..

Kvinne, 17 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dersom legevakten mente det var på grunn av alkoholen, er det lurt å stole på det som et utgangspunkt. Det er veldig vanskelig for oss å si noe mer konkret om hva det ellers kunne være. Det blir bare spekulasjoner.
Dersom du ønsker det, kan du ta en urinprøve av deg selv (apoteket har prøveglass), sette det i kjøleskapet og ta kontakt med legen din for å be om en analyse. Problemet med dette er at dersom det var noen andre stoffer enn alkohol i glasset, vil dette ganske raskt forsvinne ut av kroppen din. Dersom du mistenker spiking en annen gang, bør du enten oppsøke legevakt og be dem ta en prøve, eller ta en prøve av deg selv så raskt som overhodet mulig.
Vi håper det er bra med deg nå!