Jeg har en kollega som sier hun drikker «cannabis-te»

Hei! Jeg har en kollega som sier hun drikker «cannabis te». Oppi te’en er det en plante som ligner cannabis. Hun sier i ene øyeblikket at det er narkotika og i det neste at narkotika’en er tatt ut av planten. Men er det mulig å lage cabbabis te av cannabis plante men uten narkotika?
Synes dette er en vanskelig situasjon da jeg på en måte føler jeg burde gå videre med det, men synes det er vanskelig da jeg ikke er sikker på om dette er ulovlig.
Med vennlig hilsen nattarbeider på sykehjem ????

Kvinne, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er kun en gjetning fra vår side, men ut ifra det du beskriver, høres det ut som om kollegaen din drikker te av hamp. Hamp er navnet på cannabisplante med minimalt eller ingenting av virkestoffet THC. Dette er fullt mulig å avle frem dersom man ønsker det, og slike produkter vil ikke være rusgivende. Men, så sant dette faktisk dreier seg om en cannabisplante, er det likevel ulovlig å bruke/besitte i Norge uten resept, selv om den ikke inneholder THC. Det er fordi Narkotikalisten ikke kun omfatter og forbyr THC (som «tetrahydrocannabinolum«), men også Cannabisplante generelt.
Men – det finnes mange ulike produkter og varianter som potensielt kan kalles «cannabis-te» (mer eller mindre korrekt). Noen er lovlige, andre ikke. Ettersom vi ikke vet konkret hva det er kollegaen din drikker, blir det vanskelig for oss å si noe bastant den ene eller andre veien. Men dersom du får vite konkret produktnavn og tar kontakt med oss igjen, kan vi muligens svare deg mer utfyllende.