Hvordan slutte med Apodorm?

Hei,
Jeg har brukt Apodorm 5 mg i årevis (10-12 år). Startet med en halv, noe som fungerte fint i mange år. Nå bruker jeg en hel tablett, har gjort det i 2-3, og dette fungerer greit. Allikevel; jeg er redd det påvirker hjernen min negativt på den måten at jeg begynner å bli «glemsk». Med andre ord – jeg er redd for at jeg er i et tidlig stadium av demens.
Jeg er opptatt av helsen min, og lurer på hvordan jeg skal slutte med disse. Legen min har sagt at jeg bør slutte, men har aldri sagt hvordan

Kvinne, 59 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er opptatt av helsen din, og at du er innstilt på å gjøre endringer for å ivareta helsen din på best mulig måte. Vi håper du vil oppleve en positiv effekt av dette.
Når det gjelder denne typen medisiner, er det viktig å trappe ned bruken gradvis over tid, for å minske et eventuelt ubehag (abstinens) i størst mulig grad. Men, vi er ikke helsepersonell, og kan derfor dessverre ikke gi deg en konkret plan for nedtrapping. Vi anbefaler at du ber legen din om å få en konkret nedtrappingsplan, og hvis ikke legen føler seg kompetent til å gi deg det, bør du be legen om å kontakte eller henvise deg til en spesialist som faktisk kan hjelpe deg med det. Du finner også noen generelle tips på våre sider om hjelp til å slutte med benzodiazepiner.