Hvordan få hjelp med eit alkohol problem? Dei fleste råd er å ta kontakt med fastlegen, men hvordan kan du det, når det mest sannsynlig vil føre til førekort beslag. (har prøvd å hinte fram på, første tema blei førerkort og helseattest.) Ryker førekortet ryker gjerne også jobben, iallfall skaper store problemer. Du kan ringer dere (rustelefonen), men det krever sitt. Det krever sin mann å ta den telefonen vil eg tru. Eller ta kontakt med nokon du har «tillit» til, men når du ikkje lenger klare å betro deg til nokon blir det vanskligt.
Hvordan skal eg, som ein ung mann med god jobb, godt betalt og ansett som «vellykket», og alt ser bra ut , få hjelp? Venner skyve eg frå meg, og skylder på jobb og familie. Når eg ikkje er edruelig nok til å omgåes familie, kan eg skylde på at eg omgås med venner. Men egentlig sitter eg mutters alene og drikk meg full. Vet godt at eg har skapt meg eit alkoholproblem som eg ikkje kjem meg utav. Men hvordan komme seg ut av den vonde spiral? hvem kan hjelpe? Klare litt på egenhånd, men du faller veldig fort tilbake til gamle vaner.. Ein håplaus situasjon, der bånnen av livet venter.
På forhånd takk.

Mann, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon, men vi kan se på de ulike alternativene du har.
Et alternativ er å forsøke å slutte alene. Det kan du finne tips til hvordan du kan gjøre på siden vår Hjelp til å slutte med alkohol. Du skriver selv at du allerede har prøvd på dette, og at du lett faller tilbake til gamle vaner.  Da kan det være lurt å prøve noe nytt.
Et annet alternativ er å snakke med legen. Du er nok ikke alene om å kvie deg for å snakke med legen din om dette, men ønsker du henvisning til behandling må du gå via lege eller NAV. Det er riktig at legen har meldeplikt dersom du ikke oppfyller helsekravet til å ha førerkort, så du må nok være forberedt på at du må være uten førerkort til situasjonen din er annerledes. Kanskje det uansett er verdt det?
Et tredje alternativ er å benytte seg av anonyme tjenester. Det kan for eksempel være Anonyme alkoholikere. For noen kan det også være greit å snakke med oss, eller andre hjelpetelefoner om problemet. Det er ikke behandling, men kan være en fin start.  Er du ikke komfortabel med å snakke i telefon kan du gjerne benytte chatte-tjenesten vår.