Hvor melder jeg fra om misbruk av resept?
Hvor kan man melde ifra når en som får Ritalin på resept til seg selv «fórer» kompisene sine med slike piller?

Kvinne, 44 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Ritalin, med virkestoffet metylfenidat, er oppført på narkotikalisten (som «methylphenidatum»). Ifølge Straffeloven § 231, straffes man med bot eller fengsel inntil 2 år hvis man ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som er å anse som narkotika. Hvis man kjøper, selger eller sender Ritalin, så bryter man dermed narkotika/-straffelovgivningen.
Om du vil melde fra til noen om at dette skjer, er det derfor mest naturlig å melde fra til politiet. Om det er en mindreårig det handler om, kan det være en mulighet å først ta kontakt med vedkommendes foresatte.